enl Wölfflins konsthistoriska grundbegrepp
En uppgift från "Konstnärlig utveckling" i Gävle.
Här ska jag försöka med att jämföra dessa två bilder enligt Wölfflins förrttbestämda ordpar.
Den översta kallar jag för nr.1 och den undre nr.2
Det verk som är mest lineärt - dvs där alla delformerna är klart avgränsade är nr 2. Bakgrunden är platt.
Nr 1 ä mer målerisk med sina emmellanåt flytande övergångar , skuggor och svårtolkade bild ( tar längra tid att avläsa).
Bild nr 1 får räknas vid djup då man kan följa bildens sicksack väg i landskapet-
Bild nr 2 - yta eftersom rummet ter sig skiktat
Bild nr 2 har en sluten form verket är komplett man lockas inte att göra några tillägg
Bild nr 1 har en öppen form - här lockas betraktaren göra tilllägg till bilden och här bidrar den ofullständiga ramen till detta.
Bild nr 2 har former som är lätta att räkna så alltså tillfaller den begreppet mångfald
Bild nr 1 blir då enhet
Tillslut har vi klarhet som ska ansluta sig automatiskt till mångfalld - alltså tillhör bild nr 2 denna och bild nr 1 till oklarhet där betraktaren alltså måste söka sig tillrätta - skuggorna bidrar till intrycket av oklarhet.
1
2