enl Wölfflins konsthistoriska grundbegrepp

En uppgift från "Konstnärlig utveckling" i Gävle.

Här ska jag försöka med att jämföra dessa två bilder enligt Wölfflins förrttbestämda ordpar.
Den översta kallar jag för nr.1 och den undre nr.2

Det verk som är mest lineärt - dvs där alla delformerna är klart avgränsade är nr 2. Bakgrunden är platt.

Nr 1 ä mer målerisk med sina emmellanåt flytande övergångar , skuggor och svårtolkade bild ( tar längra tid att avläsa).

Bild nr 1 får räknas vid djup då man kan följa bildens sicksack väg i landskapet-

Bild nr 2 - yta  eftersom rummet ter sig skiktat


Bild nr 2 har en sluten form verket är komplett man lockas inte att göra några tillägg

Bild nr 1 har en öppen form - här lockas betraktaren göra tilllägg till bilden och här bidrar den ofullständiga ramen till detta.
             
Bild nr 2 har former som är lätta att räkna så alltså tillfaller den begreppet mångfald     

Bild nr 1 blir då enhet    

Tillslut har vi klarhet  som ska ansluta sig automatiskt till mångfalld - alltså tillhör bild nr 2 denna och bild nr 1 till oklarhet där betraktaren alltså måste söka sig tillrätta - skuggorna bidrar till intrycket av oklarhet.                                                                                                                                          


                                                                            

                                                                                                                                                         1       

                                                                                                                                                           2       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0