Uppgift 6 "Bilder och publicering på nätet"
Här ska jag redovisa uppgift 6 som handlar om bilder och genus i kursen "bilder och publicering på nätet
Leta reda på könsstereotypa annonser som bygger på traditionella föreställningar om män och kvinnor. Ge några exempel där män respektive kvinnor förekommer.
Jag hittar många bilder som ser "snygga "ut men som i mitt tycke inte signalerar jämställdhet...
Jag tittar närmare på reklamen från D&G eftersom bilden här ovan inte direkt för tankarna till könsroller på lika villkor .På alla bilder från deras hemsida finns det endast vackra människor. Jag föreställer mig att det är hyfsat välbeställda människor i 30 års åldern som hunnit med att skaffa sig en hög utbildning ,ett välbetalt yrke, kan hålla sig i god -extremt god form. Eftersom man har utbildning gör man kloka och genomtänkta val som visar på god smak och kulturell bildning. I en svart/vit reklamfilm får man se en man röra sig - förmodligen i Italien ska man tro - både med kläder och med endast underkläder. Musiken under filmen är Nessun dorma och den tillsammans med den svart/vita stämningen och mannens "Michelangelos David-kropp" ska nog få oss att förstå att det handlar om klass, stil och elegans. Så jag får gå vidare i mitt sökande.
För att hitta vanliga kvinnor och män - och då tänker jag på människor som jag själv kan identifiera mig med så måste jag titta i tidningar som "Vi i villa" och "Allt om trädgård". I dessa tidningar kan jag hitta både män och kvinnor som ser helt vanliga ut och som vanligtvis inte står utmanande eller är speciellt utmanande.
Tittar i DN 12/3 och hittar denna annons. Bygger detta på traditionell föreställning om kvinnor? Detta kan vara vilken kvinna som helst vilken dag som helst...vardagsklädd och ledig...avslappnad och glad tillsammans med vänner. Eller...vilka kvinnor är det som är det...en vardag? Var kan man jobba med de klackarna?Ja inte i skolan eller inom vården. Möjligtvis kontor...
Kläderna signalerar just ledighet och perfekt passform. Man vänder sig till en medelklass som inte grovarbetar eller har serviceyrke eller så är det tänkt som just kläder för helgen eller när man inte arbetar/är ledig.
Vad visar bilden? Två kvinnor som är vardagsklädda och som har roligt/som trivs tillsammans.
Vad fångar betraktarens uppmärksamhet? Den leende kvinnan med mörkt hår och den blonda kvinnans jeansklädda rumpa....
Hur kopplas rubriken till bilden?Att det nu är billigare att handla byxor i butiken - textbudskap och bildbudskap överrensstämmer.
I vilken miljö är bilden tagen? Mot vit bakgrund - ev i en butiks omklädningsrum?
Vad gör personen/personerna på bilden? De skrattar och ler mot betraktaren - den ena kvinnan lyfter upp ena benet i en nonchalant gest.
Är personen namngiven?Är han/hon passiv eller aktiv?Personerna är inte namngivna, de poserar inte i en aktiv position men är heller inte helt avslappnade. De har kontroll, vet att kläderna och framförallt byxorna sitter bra - så bra att man skrattar åt situationen - det är klart man ska handla byxor när det är så billigt!!
Hur står och sitter kvinnor och män?De står och lutar sig /hänger på varandra.
Ser han/hon bestämd eller osäker ut? Leende? Svag eller stark?
De båda kvinnorna ser säkra ut - glada - starka.
Vad säger blicken? (inåtvänd/tom/självsäker)Blicken som den mörkhåriga kvinnan sänder oss ser förtroendeingivande ut, avslappnad, intim och glad - självsäker.
Var finns personen i förhållande till kameraögat? Personerna befinner sig ett par meter ifrån kameran - de visas i helfigur.
Hur kom bilden till? Vilka anvisningar tror du att den avbildande personen fick av fotografen? Slappna av! Se glada ut! Titta in i kameran!
Poserar personen? På vilket sätt? Ja de poserar - men ledigt. Jag tror att deras kroppsspråk med halsar som sträck (och så att säga "blottas" ) kan tolkas som underkastelse - att man ger sig frivilligt.
Framställs personen som ett objekt eller subjekt? Jag tycker att de framställs som objekt, utan kvinnorna hade man ju inte kunnat skapa den här intima stämningen, tryggheten och gemenskapen och gemenskapen med en väninna och med kläder som har bra passform.
Är detta en roll han ofta får eller bygger den också på en allmän önskan om någonslags släng av "Timelleffekten" att det är något som alla (män) klarar - han är en förnyare( eller om det är företaget som endast är det) - å det är ju inte dumt.
Med könsroll avses de socialt och kulturellt betingade skillnaderna mellan könen, exempelvis skillnader i beteende, normer, resurser, värderingar och status. Könsrollen omfattar också föreställningar om hur relationen mellan könen bör vara.
Vad visar bilden? En arbetsklädd man som vi ser från sidan med ansiktet vänt mot oss - leende.Vad fångar betraktarens uppmärksamhet? Det fina köket och den nöjda mannen.
Hur kopplas rubriken till bilden?Att mannen står för det nya köket - det är HAN som fixar det!
I vilken miljö är bilden tagen? Mannen är fotograferad mot en bakgrundsbild av ett kök.
Vad gör personen på bilden? Han står och tittar på oss med armarna i kors - avslappnad och tycks säga att " det här klarar t o m du! "
Är personen namngiven?Är han/hon passiv eller aktiv? Något namn på mannen finns inte - inte mer än " köksförnyare". Han possition skulle jag kalla kraftfull men passiv.
Hur står och sitter kvinnor och män?Mannen står leende mot kameran
Ser han/hon bestämd eller osäker ut? Leende?Han ser säker och avslappnad ut.
Svag eller stark?Stark och glad.
Vad säger blicken? (inåtvänd/tom/självsäker) som sagt - självsäker
Var finns personen i förhållande till kameraögat? En bit från kameran - man ser hela mannen.
Hur kom bilden till? Vilka anvisningar tror du att den avbildande personen fick av fotografen? Slappna av! Se glad ut! Det är du som kan det här!
Poserar personen? På vilket sätt? Ja han poserar med armarna beslutsamt om sin kropp.
Framställs personen som ett objekt eller subjekt? Han framställs som objekt - men det är inte som sexobjekt i första hand utan det är rollen som man han ska spela.
- Fundera på betydelsen av avkläddhet/nakenhet i reklam och annonser. Vilken potential har den för att öka vår uppmärksamhet?
Nakenhet kan göra och gör varumärken attraktiva och säljbara. Det gäller att bygga upp ett varumärke tidigt och om det går att få med något naket eller en sexuell anspelning i reklamen för märket kan det betyda att produkten säljer bättre.
Sexuella anspelningar/nakenhet säljer och är uppmärksamhets väckande -det används för att reklambudskap ska urskiljas i mediabruset.
Nakenhet är en återkommande symbol i en rad sammanhang, men naturligtvis också ett ständigt politiskt tema i det offentliga samtalet. Nakenhet som symbol står för en romantisk människosyn, äkthet (att vara sig själv), frihet, och njutning, men att det också har en traditionell samhällspolitisk betydelse, att betraktaren (mannen) kontrollerar/konsumerar objekten (kvinnan). Man ka se på nakenhet på flera sätt t ex som :
1. Realism - nakenhet för att illustrera verkligheten på något sätt
2. Symbolism - nakenhet för att förmedla ett komplext budskap
3. Sensualism - nakenhet för att väcka känsla av närhet
4. Provokation - nakenhet för att ifrågasätta normer
5. Pornografi - nakenhet för konsumtion
Etiska rådet har vid ett flertal tillfällen konstaterat att nakenhet och lättkläddhet i reklam inte nödvändigtvis medför att reklamen blir att anse som diskriminerande Vid marknadsföring av kläder och andra kroppsnära produkter måste det således finnas en betydande frihet för annonsören att visa lättklädda kroppar.
När det gäller marknadsföring av tjänster eller motsvarande produkter är det betydligt svårare att motivera exponering av nakna kroppar.
Nakna människor kan öka uppmärksamhetsvärdet, men reklam med nakna människor har
lägre värden för märkeserinran då betraktaren tänker på annat när de ser nakna människor.
Nakenhet, attraktiva modeller eller att appellera till sex på något sätt påverkar målgruppen på
olika sätt. Effekten är mer positiv när det är relevant att ha med detta i reklamen, än när sex
används enbart för att nå högre uppmärksamhet.
I situationer där det passar produkten attanvända sexuella appellationer så ökar reklamerinran (observera att reklamerinran och
märkeserinran inte är samma sak), medan reklamerinran i de fall där sex inte passar produkten
får lägst reklamerinran - folk glömmer bort produkten och tänker på det som attraherar.
Sexuella bilder kan öka betraktarens upphetsning och därmed ge reklamen högre uppmärksamhetsvärde.
Forskning visar dock att när man bara tar in en kvinnlig modell i form av ett
sexobjekt utan någon logisk relation till produkten så minskar effekten av reklamen.
Välj en av följande uppgifter:
- Vilka roller har flickor/pojkar och kvinnor/män i olika typer av rollspel på nätet?
Jag börjar med att försöka skriva om detta. De spel som jag har tittat på verkar ha en i första anblick mycket bra inställning till könsfördelningen i spelet. Man blir helt enkel tilldelad en roll i spelets början med hjälp av t ex tärningar. Alltså kan man oavsett kön från början bli tilldelad en roll eller karaktär som är ens motsatts. Men hur ser rollerna som flickor ut i spelet. Vilka egenskaper är det vanligt att tjejer/kvinnor i rollspel har osv.Jag läser och tittar på hur Wow fungerar .Där är alla tillgängliga ansikten för kvinnor av människosläkte ungdomliga och ser ut som varianter av Neve Cambell eller Paris Hilton. En önskad roll som ärrad krigsveteran får i stället bli en askblond skönhet. Det man kan göra i Wow är att spela rollkarraktären äldre. Det är praktiskt taget omöjligt att inta en roll eller karraktär som inte är välsvarvad, muskulös - om detta går det att läsa en del om i vår kurslitteratur "Allt är möjligt" s21.
Saker som verklig ålder, samhällsklass, kön, etnicitet och handikapp åsidosätts och har ingen betydelse i kommunikationen. I stället värdesätts din karaktärs utseende, level, utrustning och förmågor. Samtidigt har designern bakbundit våra möjligheter att inta vissa roller eftersom karaktären bara kan skapas innanför vissa givna ramar.
När man spelar SIMS så förstår jag efter att ha talat med en expert att man kan välja i princip vilken karaktär man vill. Det finns 4 olika åldersspann och man kan välja till olika typer av utseende - som stor näsa och kort hår. Här behöver man inte på samma sätt som i WOW välja bland vackra och overkliga kroppar och utseende utan det går tom mycket bra att välja något som inte är överjordiskt vacker och trådsmalt.
Om man sedan tittar vidare på online/rollspel för yngre kan man konstatera att det inte är lika vanligt med så olika roller för pojkar och flickor. I t ex Panfu är det bara färgen och ev namnet som kan avslöja om man är en pojke eller flicka. Här kan man köpa utrustning eller tillbehör till sin panda men då handlar det om rosetter,glasögon eller en roligfrisyr.
Något som man däremot kan rasa emot är det som erbjuds tjejer i form av spel på nätet.
På spela.se kan man välja dessa under rubriken "Tjejspel"!!
Se efter trillingarna så att de är glada och tysta medan deras föräldrar sover.
Hur länge kan du hålla dina söta husdjur, katten, hunden, hamstern och kaninen, nöjda?
Var kommer bebisar från? Från bebisfabriken såklart och du sköter den!
Hjälp den här lilla barnmorskan att ta hand om alla bebisar snabbast möjligt.
Välj de bästa kläderna till denna söta älva!
Katy behöver en stil som är lika söt och stygg som hennes låtar.
Ge denna flicka en makeover inför en dejt med hennes älskling! och det finns fler...
På samma sida finns det märkväl inte en rubrik för pojkar....- Anmäl en annons (se Allt är möjligt: En handbok i mediekritik sidan 90-96).
Om man ser en reklam som man anser vara könsdiskriminerande eller schabloniserande kan man göra en anmälan till reklambranschens eget organ ERK, Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskrimenerande reklam. I anmälan talar man sedan om vad det är som är anstötande, var och när man hittade reklamen och skikar med detta tillsammans med en kopia av bilden/reklamen till http://www.etiskaradet.org/ .
ERK inrättades av näringslivet i slutet av 1988 för att motverka könsdiskriminering i reklam.
Syftet var även att motverka en lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam och därigenom
bibehålla en kommersiell yttrandefrihet. Man startade sin verksamhet 1989.
Till den här uppgiften har jag inte hittat någon reklam som jag kan anmäla
Bilder som provocerar och utmanar oss....





Bilden här nedan heter "I want to put you on" och den är riktigt ruggig. Hans blick rakt på betraktaren är inte en sådan man skulle se om det vore en kvinna i samma ställning men den halv öppna munnen brukar finnas med i en bild av en kvinna som vill vara förförande...detta gör att jag inte vill se på bilden men gör det eftersom jag inte kan låta bli..han/bilden utmanar mitt/vårt sätt att titta. Situationen känns privat och han tycks säga något i stil med : "var det något ni ville , eller"

Mångfald
Båda dessa bilder får just nu representera begreppet "mångfalld".


I rörelse

På jakt efter motiv till en Degas målning fotade jag denna i Kungsträdgården. Den hade kunnat bli en bra pastellmålning så jag spar den - kanske kan den komma till någon annan användning.
upp..
Uppbrott..

impressionistisk målning

Politisk citron....
Detta är ett linolium tryck - en skiva linolium som man skär ut sitt motiv på, färgar in med en vals (som en kavel på skaft) och lägger i en tryckpress....
så efter att ha gjort detta i all hast medans mina kurskamrater fikade tryckte jag ett par ex...
