Uppgift 5 Bilder och publicering

För "Bilder och publicering" svarar jag på uppgift 5

Reklam analys

  • Mottagarkontext: I vilken situation nås mottagaren av budskapet? (plats, tid på dygnet, eventuell sinnesstämning?) Dessa båda bilder har jag hittat en morgon i DN söndag. Jag brukar alltid läsa minst en morgontidning på helgen och dessutom för de flesta ganska tidigt på morgonen. Undertiden dricker jag en stor kopp te.
    Så som svar på första frågan: Mitt kök, tidigt söndag morgon, utvilad och nöjd. Gäller båda dessa bilder.

  • Avsändarkontext: Vem/vilka står bakom budskapet? (t.ex. tidning/tidskrift, reklambyrå, designföretag, produktionsföretag?) Iförsta bilden är det Kaffefabrikanten Lavazza som i DN gör reklam för sitt kaffe. Jag kan läsa namnet Armando Testa på ena sidan med otroligt små bokstäver. Detta förstår jah är reklamfirman(?).

             Den andra bilden står Kvibille ( ostproducent ) för och det är reklambyrån Ogilvy STHLM som gjort den.


  • Vilken betydelse har skillnader mellan vem avsändare är för budskapens retorik? Här har reklambyråerna hittat rätt läsare vid rätt tillfälle. Med stora helsides annonser väcker de liv i lediga frukostläsares vanor att det nu kanske är dax att dricka ett gott och anrikt ( exklusivt?) kaffe tillsammans med en smörgås med en god och smakrik ost! Effekten och den rätta målgruppen (en medveten gormand) hade kanske inte kunnat hittas i en kvällstidning eller i "Min häst"..Jag tror att man vill fånga en medelklass som är villig att unna sig lite mer.

  • Var gränsen går mellan reklam, propaganda och samhällsinformation? Exemplifiera. Varken reklam eller propaganda behöver bygga på riktiga fakta och båda vill få oss att agera i någon bestämd riktning. Reklamen vill att vi väljer en särskilld produkt när vi handlar. Propagandan vill att vi tar avstånd ifrån något eller att vi väljer rätt parti osv.Propaganda finns både i diktaturer och i demokratier men den behöver granskas mer i en demokrati då den mest förekommer som dold. Propaganda är ett styrande maktmedel som de som styr - i både demokratier och diktaturer använder sig utav för att få oss att vilja/välja eller sträva efter samma sak som de som styr. För att lyckas med detta är medierna det verktyg som kan få oss dit. Det är alltid de moderna medierna som används för att få ut propaganda.Under 1:a världskriget blev propaganda erkänt som politiskt medel. Nazisterna kunde effektivt sprida sin propaganda med hjälp av nya medier som radio och film.                                                                                      Här är en Svensk propaganda bild från 1941 som skulle mana allmänheten till tystnad om allt som kunde skada det neutrala Sverige,En Svensk håller truten är en ny skapelse då säkerhetstjänsten förlorat rättigheterna till symbolen.Beredskapsmuseet har nu rättigheterna till symbolen. 

Reklam ( jag tror att den är från 1990 talet) och ska få oss att vilja bli smidiga och nyttiga bara vi väljer rätt frukostflingor. Reklam är betydligt otydligare för mottagaren att förstå innehåller oftast många fler budskap än propagandan och samhällsinformationen.
Samhällsinformation ska delas ut till alla hushåll oavsett "nej till reklam". Informationen kan komma från stat, kommun, politiska partier eller religiösa samfund.


  • Vilken beredskap tror du dina skolbarn har för att ta emot olika typer av reklambudskap. Exemplifiera.Jag tror att många barn är vana vid att se eller urskillja reklam men de är nog liksom de flesta i samhället ovana vid att läsa eller avslöja reklamensbudskap. Att förbereda ett barn på reklam eller att prata om reklam tror jag inte särskilt många föräldrar gör så om en beredskap byggs upp någonstans så tror jag att det är tillsammans med kompisar eller kanske i skolan. Reklam dyker upp på fler och fler ställen och innan man förstår vad det handlar om och t ex klickat bort info på mobilen så har man hunnit ta del av innehållet. Så hur förbereder man sig för något som man inte vet när eller var det ska dyka upp. Lättast skulle väl vara om man lät bli mobil,data,tv,tele,radio,film eller kommunikation...så jag tror att vi och framförallt barnen är dåligt rustade för att ta emot reklambudskap.
Jag har valt att titta på 2 st reklambilder



Nu ska jag även försöka mig på en analys av bildernas innehåll.
Först kommenterar jag Lavazza reklamen.

Färg, linje, ljus, skugga Bilden ljus förmedlar en känsla av förmiddag- man är utomhus men det är inte något starkt hårt solljus utan mer utav vitt solljus bakom spridda moln. Ljuset kommer från högersida högt upp.


Perspektiv Centralperspektiv. Det som är viktigt finns i bildens mitt. Cirkeln är en symbol för helhet och fulländning (enl "Effektiv visuell.." s.191. Detta bidrar säkert till att vi upplever reklamen på ett positivt sätt.

Bildrum,bildplan,bilddjup I den översta bilden vill blicken stanna en stund. Förgrunden lockar med sitt turkosa vatten som får en att tänka på semester i ett varmare land eller en avkopplande stund vid en pool. I bildens mellanplan har man placerat en man och en kvinna ståendes innuti en cirkel=kaffekopp. Ibakgrunden får man det bekräftat att detta utspelar sig någonstans vid medelhavet Italien/Grekland.

Dennotation, Vatten,kvinna står framför en man, båda med händerna utsträckta åt varsitt håll. Ihänderna håller de kaffekoppar. De står i en cirkel=kaffekopp.Kvinnan har en svart baddräkt. Ruiner från ett tempel/palats  i bakgrunden. Blå himmel och gröna träd.
konnotation kanske är templet eller palatset beläget i Italien eller Grekland. Kanske ska koppenscirkel form få oss att tänka på en klocka och att människornas armar är visare. Då är alltså klockan 09.15 eller 10.10 och det är dax för förmiddagskaffe.

Parafras Detta är en parafras av Leonardo da Vincis "Den vitruvianske mannen" och på ena sidan av reklamen står det att man inspirerats av detta verk.

Stereotyp Aktiva människor som är upplysta och pålästa är välbyggda och vackra

Metafor Cirkeln är en metafor för en klocka - att det är högtid att vi väljer rätt kaffe, ett kaffe med tradition och som kan få oss att känna oss aktiva,medvetna, vackra...

Metonym  Ruinerna i bakgrunden ska tillföra en kontinental/europeisk kännsla till kaffet.

Synekdoke De utsträckta armarna ska få oss att förstå att detta gäller alla som vill göra ett aktivt val - som vill dricka kaffe, som vill ha en espresso experience.




Kvibille reklamen

Färg,linje,ljus,skugga  Ljuset kommer uppifrån - det är ett starkt lampljus


Perspektiv Vi ser tallriken uppifrån - framför oss som om det var dukat för oss.

Bildrum Inget stort djup i bilden, i förgrunden syns produkter från Kvibille. Mellangrunden består av en tallrik med ost och fikon. Bakgrunden är en spräckt yta tallriken står på.

Dennotativ Tallrik med ost och fikon. Bakgrunden är en spräckt yta tallriken står på.

Konnotation Osten på tallriken är såå stark att den har spräckt underlaget som kanske är en skiva kalksten som får oss att förstå att det är en svenskprodukt med anor. Här kan nog också tallrikens cirkel ses som en klocka och sprickorna som visare. Ost kan ätas morgon,middag och kväll- men tydligen inte på eftermiddagen....

Parafras Om det skulle ha varit en parafras på ett stlleben från 1600-talet så fattas det ändå något - en fluga för det pågående livet och kanske en dödskalle som en påminnelse om livetsslut....

Stereotyp

Metafor Den spruckna kallkstenen ska få oss att tänka på produktens härkomst - gammalt? och svenskt recept?

Metonym osten kan vara en del av de byggstenar vi behöver för att må bra...

Synekdoke på sid 165 i "Effektiv visuell.." står det att synekdokebilden bevisar!  och det kan man ju inte komma ifrån att de vill få oss att tro att osten verkligen är stark - så stark att den krossar både fat och underlag...

Uppbrott i "Konstnärlig utveckling"

Har till uppgift att fundera över "uppbrott" i min kurs i Gävle.
Vad ordet betyder för mig, vad ordet har bettyt för andra, om jag kan koppla det till någon eller något i konsthistorien...
så jag återkommer om detta när forskningen har kommit någon vart...
Parrallellt med detta ska jag måla, teckna eller arbeta på vilket sätt jag vill utifrån begreppet.
Jag har en tanke som handlar om ett äpple...
och har hunnit en bit på väg i det arbetet nu. Det fattas  en hel del men mycket handlar om ytan. Funderar även på om jag ska bearbeta baksidan - förmodligen gör jag det....


Konstnärligutveckling

Från torsdag 5/2 till söndag 8/2 har kursdeltagarna i "konstnärlig utveckling" varit i gång. Kursen hölls som vanligt i Gävle  och på högskolan.
Vi fick en uppgift som gick ut på att göra om en stol till ett begrepp.  Tekniken vi skulle tillämpa oss av var assemblage och alla fick vi olika begrepp att förhålla oss till. Arbetet utfördes i grupp om två personer och arbetets tid var beräknad till en dag ungefär. Stolarna fick vi välja själva och mateerialet var allt mellan himmel och jord och mycket var fått eller inköps på Röda korset.
Som uppvärmning fick vi skriva ned villka former ,färger och ord som vi associerade begreppet med. 

Några av de begrepp vi fick var :

Motstånd
Förtryck
Kamp




Till sist arrangerades stolarna inför redovisningen. Resultatet är dessa stolar ovan.


RSS 2.0