enl Wölfflins konsthistoriska grundbegrepp
En uppgift från "Konstnärlig utveckling" i Gävle.
Här ska jag försöka med att jämföra dessa två bilder enligt Wölfflins förrttbestämda ordpar.
Den översta kallar jag för nr.1 och den undre nr.2
Det verk som är mest lineärt - dvs där alla delformerna är klart avgränsade är nr 2. Bakgrunden är platt.
Nr 1 ä mer målerisk med sina emmellanåt flytande övergångar , skuggor och svårtolkade bild ( tar längra tid att avläsa).
Bild nr 1 får räknas vid djup då man kan följa bildens sicksack väg i landskapet-
Bild nr 2 - yta eftersom rummet ter sig skiktat
Bild nr 2 har en sluten form verket är komplett man lockas inte att göra några tillägg
Bild nr 1 har en öppen form - här lockas betraktaren göra tilllägg till bilden och här bidrar den ofullständiga ramen till detta.
Bild nr 2 har former som är lätta att räkna så alltså tillfaller den begreppet mångfald
Bild nr 1 blir då enhet
Tillslut har vi klarhet som ska ansluta sig automatiskt till mångfalld - alltså tillhör bild nr 2 denna och bild nr 1 till oklarhet där betraktaren alltså måste söka sig tillrätta - skuggorna bidrar till intrycket av oklarhet.
1
2
Wölfflins konsthistoriska grundbegrepp
En uppgift för "Konstnärligutveckilng" i Gävle.
Vid det senaste undervisningstillfället fick vi oss en grundlig genom gång av Wölfflins konsthistoriska grundbegrepp
och detta säger wikipedia om honom:
Heinrich Wölfflin, född 24 juni 1864 i Winterthur, Schweiz, död 19 juli 1945 i Zürich, var en schweizisk konsthistoriker.
Wölfflin anses vara en av upphovsmännen till konsthistoria som vetenskapsgren. Hans mycket inflytelserika skrifter omfattar bl.a. Renaissance und Barock (1888), Die Klassische Kunst (1898) och Kunstgeschichtliche Grundbegriffe (1915).
Med den här metoden eller teorin använder man sig av fem stycken motsatspar ochh ställer dessa i förhållande till två st bilder/skulpturer/foton för att beskriva konstverket och för att ta reda på vilken utav dem som är äldst. När man tittar på bilderna och jämför dem med dessa ordpar kommer den ena bilden alltid att vara ett utav orden mer än den andra . Redogör nästan ordagrant för hans begrepp här då jag vill ha dem kvar och på samma ställe som mina övriga tankar och övningar i bildanalys.
Paren är:
lineär - målerisk
yta - djup
sluten form - öppen form
mångfalld - enhet
klarhet - oklarhet
För att det ska fungera och verka som en universäll metod måste man godta Wölfflins förklaringar av orden - svaren ska bli de samma oavsett var och vem det är som gjort beskrivningen.
1. Med lineär menas, att alla delformerna i ett verk är klart avgränsade från varandra, gränsen mellan två delformer bildar en tydligt avläsbar linje ( men den behöver inte vara ett svart sträck). En lineär bild är belyst, har platt bakgrund, slätyta.Man kan skillja klart mellan figur och grund.
Målerisk ( som enl min lärare ska läsas mål erisk och inte mål e risk) är ett verk, där delformerna har flytande övergångar sinsemellan. Förhållandet mellan figur och grund kan vara oklart. En målerisk bild är svårare att tolka och tar längre tid att avläsa. Otydlighet mellan huvudmotiv och bakgrund ger ett verk mer trovärdighet som målerisk
.
2. Yta får inte tolkas som ytmässighet, platthet, avsaknadav rumsligt djup. Yta innebär, att betraktarenfår en föreställningom rumsligt djup genom att bildplanet ter sig skiktat, så att alla skikten är parallella med främsta bildplanet. Man kan förtydliga detta genom att tänka på en teaterscen, där scengolvets tiljor och kulisser alla är ordnade parallellt med scenöppningen. Med djup menar Wölfflin föreställningen om rumdjupet i en bil, som uppkommer genom att linjer och former är anordnade snett i förhållande till främsta bildplanet ( diagonalt in i bildrummet, t ex en sicksackväg i ett landskap). - I verk med parallell skiktning förekommer gärna symetriska anordningar, i verk med snett inåt bildrummet riktade former förkommer gärma asymetriska uppställningar.
3. Sluten form innebär att verket inom sina fysiska gränser ( alltså bilder inom sin ram, skulpturer och byggnader inom sin kontur) verkar vara komplett, delformerna överskärs inte av ramen eller konturen. - Öppen form innebär, att betraktaren lockas att komplettera de ofullständiga former, som uppkommer genom överskärningar vid ramen eller genom överskärningar mellan olika delformer. - Sluten form uppträder gärna tillsammans med symetriska och centrerade formsystem, öppen tillsammans med asymetriska.
4. Mångfald finner vi ett verk, där vi urskiljer en mängd olika, tydligt från varandra skilda delformer: man kan måla ett träd genom att återge en mängd grenar och rentav enskilda blad. - Enhet föreligger, när vi omedelbarttror oss känna igen en helhet: man kan med en färgfläck och vissa skuggningar inom den skapa intrycket av ett helt träd. Observera att mångfald inte är lika med plottrighet och att ett verk där delarna utgör en enhet inte enbart på grund av detta får göra anspråk på att bilda en konstnärlig helhet!
5. Klarhet ansluter sig omedelbart till mångfald, verket framstår genast som översiktligt, varvid symetrisk anordning, centrering,triangel- och cirkelkomposition etc kan bidra till att leda betraktarens blick.Bilden har jämn belysning. - Oklarhet innebär, att betraktaren måste söka sig tillrätta, huvudsaken i verket är kanske skjuten åt sidan, bisaker faller först i ögonen men betraktaren upplever sökandet som positivt.Skuggbildning bidrar kraftigt till oklarhet.
Utkast: Akay ...
Akay
en redovisning av en samtidskonstnär
Att försöka ta reda på vem Akay är, hur han arbetar och hur han får inspiration är inte ett lätt arbete. Det finns inte information någonstans om vem han är men rätt så mycket blidmaterial på
nätet om vad han har gjort och gör.
I en bok har jag läst om det och här ska jag göra en sammanfattning av den.
Vem är han?
Jag antar att Akay är i 40 årsåldern då det i boken står att han är född på slutet av -60 talet.. Detta är en bild jag fotat av från hans hemsida http://www.akayism.com/
Det är omöjligt för honom att avslöja sin riktiga identitet eftersom vissa av hans verk kan betraktas som illegala eller rent av som skadegörelse.
Det han gör och den konst han producerar faller inom ramen för "streetart". Det är en form av konst som har kommit för att stanna och som man antingen älskar eller hatar. Min gissning är att
det ändå är fler människor som fascineras utav den än avskyr eftersom Stadsmuseets stadsvandringar med gatukonstinriktning under sommaren varit mycket välbesökta. Akay började som
grafittimålare och var med och startade den fortfarande verksamma gruppen "VIM" vilket står för "Vandals In motion".
Grafitti är en del utav gatukonsten eller "streetarten" men som har flest motståndare och som gör att man från politiskt håll anser att allt som sätts upp i staden på fel plats av
privatpersoner skall saneras inom 24 timmar. Streetart kan vara gjort av många saker: pärlor, kakelplattor, stickat, lego, klisterbilder, bilder som man gjort med hjälp av spraymallar- ja
egentligen finns det nog inte någon gräns för vad man kan göra. Det alla dessa konstnärer/ artister/ sabbotörer/ provokatörer har gemensamt är synen på det "offentliga rummet" och att det ska
vara tillgängligt för alla och att man ska få visa sin konst där eller göra sin röst hörd där. Han- Akay- ingår i olika arbetsgrupper och de genomför tillsammans olika typer av projekt.
Ett av hans tidigare projekt hette "Köp ett liv" som är en kritik mot vårt sätt att leva ... några citat har jag hittat men det finns inga bevis för att de är hans egna ord.
.
Här ett arbete som kritiserar det som vi vanliga människor inte kan värja oss emot: reklam.
"Vi som vägrar bo i en stad där företagarnas köpbudskap går före invånarnas egna kreativa uttryck låter oss inte köras över av stockholmsstads korståg" ett citat av Akay.
Han har också startat en egen ideologi som kallas Akayism
De han samarbetar med är Klisterpeter och tillsammans kallar de sig för "Bröderna Barsky"
Med Adams blir han Guility Guility.
Om boken
Den bok jag har läst heter Urban rekreation och handlar om de projekt Akay gjort tillsammans med Klisterpeter.
Den kom ut 2006 och är skriven av 4 personer med olika perspektiv på Bröderna Barskys arbeten.
Enligt bakside texten har Kidpele hjälpt dem att berätta om sina projekt. Rasmus malm har följt dem på äventyr. Maria Lantz har hjälpt till att placera deras verk i konsthistorien Ika Johannesson
har fått dem att
berätta om sina liv och vad som driver dem.
Boken är på 192 sidor och rik på bilder där man kan följa deras arbete i olika steg.
Samanlagt är det 13 projekt som man redovisar. Det mest kända är "Traffic Island" en röd målad stuga vid Eugeniatunneln.
Här byggde de en liten idyll med staket och välskött trädgård med välansad gräsmatta. De tjuvkopplade el från en närbelägen gatulyckta och hängde upp julgransbelysning.
Denna lilla stuga fick även en beskyddare i gatukontoret som emellanåt hjälpte till att städa upp runt stugan. I boken kan man läsa de meddelanden som förbipasserande lagt i "bröderna
Barskys" brevlåda. Här kan man läsa om familjepicknick, övernattningar och om mannen som stannade på motorvägen, lämnade sin fru i bilen för att klättra upp till huset. För att ta sig till
stugan måste man passera en fyrfilig motorväg ( vilket är olagligt - du riskerar böter om du gör detta!) i närheten av Karolinska sjukhuset vid Eugeniatunneln. "Akay har tagit allt den svenska
landsbygden lovar och står för och placerat det mitt i staden. Tänk om fler förvandlade de platser de befinner sig på till de platser de drömmer om. Det är inte så svårt."
Sedan har vi projektet "Orsak och verkan". Här har man arbetat utifrån en hypotes och observerat resultatet på avstånd för att sedan dokumentera händelse reaktion, orsak och verkan. Till sist
har man dragit en slutsats.
Hypotesen var: Allt en människa gör orsakar förändring, och allt en människa inte gör bevarar saker som de är.
De arbetar ständigt med stadens ickeplatser, de ingenmansland som inte är ämnade för någon och inte har något syfte - varken för arbete, konsumtion eller fritid och ger den en ny oväntad
innebörd. De märker ut och ger platser betydelser de inte tidigare hade. De får oss att lägga märke till staden och dess potential.
ÄR DU OCKSÅ...
ZOO...Vid Karlbergsslott
Boken avslutas med ett reportage om vad och hur de arbetar samt en essä ur ett konstvetenskapligt perspektiv. Här ställs frågor som "Är detta konst?" "På vilket sätt är det de?". Man kan läsa
om att verka i det offentliga och att våra gemensamma utrymmen är ett politiskt begrepp som innebär makt och kontroll. Här är friheten kringskuren och oftast tänker vi inte på det. Om man vill
protestera mot ett lagförslag måste man söka tillstånd. Man får inte bada vid stadshuset inte sätta upp affisher eller visa upp sig och sitt. "Det offentliga rummet är i stället en spelplan för snabb
förflyttning av folk och varor, för kommers, turism och konsumtion."
I epilogen får man läsa om vad som hände med projekten. Att den lilla stugan fick stå i 3 år. Att deras "city swings" - gungor vid Sergelstorg togs ner snabbare än de hann sättas upp trots att
folk i allmänhet verkade gilla dem. Att graffiti i snö försvann på det naturliga sättet. De gigantiska texter så som "we have no shame", "sky is the limit", "just a kid growing up" sprayade på isen
också försvann med tiden...
Vad tyckte jag om boken?
Jag har svårt för att vara neutral även om jag har ansträngt mig i texten här ovan. Jag är otroligt facinerad av gatukonst även om det är en olaglig handling och ibland skadegörelse. Det Akay
och även Klisterpeter gör är ju att ifrågasätta en hel del som vi andra bara springer förbi eller aldrig ens tänker på. De är otroligt skickliga och oftast maniska i sin nit att nå dit de vill med ett
projekt. Om det är konst de gör har de själva svårt att svara på . När man tittar på Akays hemsida möts man av orden "The act is the beauty"- "The beauty is the act".
Jag uppskattar verkligen att det är så mycket bilder I boken och så tycker jag att det är bra beskrivet av Kidpele. Att det sedan finns intervjuer och -som det står- konsvetenskapligt perspektiv
ger mycket mer till boken än om den bara hade beskrivit arbetet. Självklart har jag ögon och öron öppna för mer av samma vara.
Cecilia Lundquist 2008-12-22
Utställningar...
I Väsby konsthall ställer lokala konstnärer ut och till sist ställer Wäsby konstnärsgille ut på galleri Infra.
Jag påstår inte att de har så mycket gemensamt - ja det skulle vara det då att Rickardo Donoso ( konstnär och konstnärlig ledare ) har ett finger med i alla utställningarna.
De visar alla en blandning av måleri och skulptur.
Här återkommer jag till mina funderingar kring bra och dålig konst, smak eller bara ointressanta bilder. Ibland fascineras man av skickligheten i utförandet, vilken uttållighet konstnären måste besitta eller att verket lyckas förmedla något...Ibland känns det som att konstverket är till för konstnären - som terapi eller som sysselsättning. Även om man är duktig på något så är det inte säkert att allmänheten ska ta del av det - tycker jag. Men det måste vara en svår sak att bedöma vad som ska visas och inte i en utställning.
Jag har åter igen haft med min mobil och tagit lite bilder.




är populärt just nu.


Tittar på konst
Iall konst finns det ju en känsla hos utövaren som man inte får bortse ifrån. Det är inte alltid lätt att se eller förstå men tittar man på konst så ska det få ta tid. Änndå är det väl så att bra konst för "mig" är när den får mig att stanna upp direkt. När bilderna eller verken talar till mig på ett omedvetet sätt och det behöver inte för mig omedelbart säga att detta var skickligt gjort utan mer -vad handlar det här om, varför reagerar jag? Vad är det som gör att jag känner något. Under de senaste veckorna har jag tittat på en del utställningar och tänker kommentera och visa lite här.
Jag börjar med 3 bilder av en fotograf - Athina Strataki ( www.athina.se)
Bilderna ställs ut i växthus hos Ulriksdalshandelsträdgård - hos Rappnes!
Här får bilderna en omgivning som gör dem nästan levande - tillsammans med björkar och julrosor blir det otroligt...



Jag har fotat dem med min mobil.
Riita Kärnerud
Jag har träffat henne vid en annan kurs och precis som då fick vi ta del utav hennes konstnärsskap i bild och egna ord.
Hon tecknar ofta djur och är otroligt skicklig i sitt utförande. Hennes blyertsbilder av gigantiska elefanter är häpnadsväckande och inspirerande.
Som lärare tycker jag att hon hade förmåga att få oss att bli sporrade och villiga att sätta i gång själva. Uppgiften nu under hösten var att göra en förstoring på fri hand av en bild vi tycker om och som vi skulle hitta i en utav hennes fototidningar. Materialet var spännpapper och blyerts.
Vid förra lektionen med henne fick vi använda kol men personligen tycker jag att blyerts har fler uttryckssätt -en större valörskala att välja och använda sig utav. Förmodligen tycker jag det eftersom jag arbetar ganska snabbt och när det går att öka oh minska styrkan i strecken blir arbetet också mer intressant.
Jag hade dock svårt att be Riita om hjälp eller feedback och hon "hjälpte" bara de som frågade - jag skulle ha velat att hon ändå gick runt till oss alla och kommenterade. Så här i efterhand kan jag ju tycka att det var synd att jag inte var mer aktiv och bad om hennes hjälp så att jag skulle kunna utveckla mitt tecknande. Här visar jag mitt resultat från den dagen .

c-vitaminer

ja om jag känner min lärare i Gävle rätt så är det bara att hålla på..hela tiden...pröva,pröva,pröva.
Arbetar med min egna konstnärliga utveckling i kursen med samma namn och ska väl tänka över hur jag gör och på vilket sätt som jag gör bäst. Jag har sedan tidigare förstått att jag måste arbeta på bredfront och på olika sätt för att inte fastn...hitta det som engagerar. Parafrasen engagerade mig inte tillräckligt viket får mig att tro att jag skulle gjort den på annat sätt eller på fler sätt för att det ska hända något i mig - bli någon utveckling. Alla sinnen ska vara med för att det ska engagera.
För att hitta inspiration till citronerna tittar jag på http:/kvavallslöjd.se
och tillverkar nu något med nål och tråd...ganska kul just nu.
Konklusion
I mitt sökande efter konklusion hittar jag
det finns inget längre
som griper tag
för mig bort
upp
över
ochsprider sig i kroppen
ingenting
förutom livet
Som en sammanfattning -slutledning-resultat av bildanalys uppgiften kan jag säga : att läsa en bild låter sig inte göras så snabbt. Det finns mycket som inte upptacks med en gång och det finns en del som aldrig låter sig avslöjas. Allt beror på vem du är som tittar. Vilken bakgrund,uppfostran och i vilken kultur du lever i. Vilken religion du tillhör eller har kunskap om, hur gammal du är ock så vidare. För ett barn eller en ungdom är detta inte lätt utan ledning..eller så tänker jag att de låter bli och förlorar då en massa kunskap.
bild 4

bild 4 UPPG 4 Här kan du läsa Eva..
Nu har jag lagt till en del som saknades...
På bilden ses en blå himmel och ett blått hav. På båda sidor längst bak i bilden, vid horisonten finns det två klippor/berg som sluttar ner mot vattnet.
Mitt i bilden sitter en kvinna med uppsatt hår och med slutna ögon, hon ler och håller sitt huvud något böjt över ett barn som svävar över en grön kudde i hennes knä.
Kvinnans huvud är delat och hennes bröstkorg och mage är borta, man ser igenom henne och ut i havet och mot horisonten. Barnet har en stående kvadratiskt hål i bröstet. I sin vänstra hand har barnet ett kors och ovanför sin högra har han ett klot som svävar. En skugga från klotet faller på barnet/pojkens lår. Skuggan bildar en symbol för kvinna - nedåtvänt kors med klot. Ovan dem svävar ett musselskal med ett ägg hängande i en tråd. Klossar eller delar av en triumfbåge finns runtomkring dem. Hålrummet där kvinnan och barnet finns bildar ett kors. Längst ner finns ett fundament med något som liknar en disktrasa som slängts dit på den vänstra sidan. På motsatta sidan ligger det två(2) citroner. Ovan fundamentet på den vänstra sidan svävar en trasig talrik med en fisk, en sjöborre och en snäcka.
Bilden är målad i en surrealistiskstil och förmodligen av mästaren Dali själv då han gärna använde sig av religiösa symboler i sina bilder och inte bara drömlika. Målad på 1950 talet tror jag då jag ser kvonnans frisyr.
Musslan som svävar får mig att tänka på den som Venus kommer på i målningen "Venusfödelse". Musslor är en kvinnlig symbol. Så till ägget - vad kom först :hönan eller ägget?
Då Jesus döps av Johannes döparen skrivs det i bibeln om att himmelen öppnade sig och att den duva kom flygande- duvan är en symbol för den helige anden som i sin tur är en del av treenigheten (fader ,son och ande). Ägget är även det en kvinnlig symbol.
Vardagliga föremål tillsammans med de tunga men samtidigt svävande klossarna för tankarna till hur skört livet är.
Synekdoke - ägget ser jag som en del av det ofärdiga livet
Mentonym - muren eller fundamentet kan ses som världensstöd och det som är säkert i livet
Metafor- musslan är en metafor för kvinnlighet
Stereotypt är Marias sammanförda händer och nedslagna blick - det är något man kan förvänta sig av "en Madonna" eller "en Jesu mor".
Parafras åter ser jag bara att konstnären har gjort sin tolkning av Jesusbarnet med sin mor - ett vanligt motiv för konstnärer men jag vet inte om det kan sägas att det är en parafras på (i så fall ) begreppet..
bild 3

bild 3 UPPG 4 Här kan du läsa Eva
Här har jag gjort tillägg
Detta är ett fotografi som är kopierat från en sida på internet.
Förmodligen en nyhetsbild från Iran, Irak, Afghanistan eller något närliggande land.
På en stenig/bergig mark sitter eller hukar det en massa män i olika ålder - alla sitter åt samma håll.
En man i 40 års ålder har rest sig eller är på väg att sätta sig - han finns i mitten av bilden, i hans famn har han ett barn som nog inte kan gå själv- så liten han är.
Barnet är insvept i en filt eller ett tyg. Framför mannen står en soldat med ett skjutvapen. Han håller sin hand utsträckt med handflatan nedåt som för att visa att mannen/männen ska förbli sittande. Soldaten har kamouflagefärgade kläder och hjälm på sitt huvud. På den utsträckta handleden ser man en klocka. Det ser ut som att han skriker något till mannen som står i mitten för man ser att han har munnen vidöppen. De män som sitter runt omkring ser /verkar vara lugna vilket får mig att tro att det är civila.
Synekdoke den enda soldaten kan ses som synekdoke för hela armén.
Mentonym om soldaten är amerikan kan han ses som mentonym för USA
Metafor
Stereotyp på bilden finns män med "palestina sjal" något man kan förvänta sig att se på män från mellanöstern.
Parafras inte för jag tror att detta är en parafras på något men jag gör en koppling till Goyas bild från Spanska inbördeskriget där det visserligen är flera soldater med på bilden men det förekommer samma aktiva och hotfulla position mellan soldater och civila.
bild 2

bild 2 UPPG 4 Här ska du läsa Eva
Denna bild är ett fotografi av en tavla som jag förmodar är ursprungligen målad med olja.
Bilden omgärdas av en ram/illusion på 3 sidor och denna skulle mycket väl vara målad.
På bilden ser vi en kvinna som sitter på något som kanske är en stol med vackert utsirade armstöd i något träslag.
Hon har en mörk - kanske blå- klänning och uppsatt hår med pärlor och tunt tyg.
Hennes händer har hon sammanförda och hon ser ut att titta på golvet - o seende.
Två vitklädda barn med vingar bär upp ett mindre barn som är svept i ett tunt tyg, barnet sträcker sig något mot kvinnan.
Det ena barnet ler mot betraktaren. Alla på bilden är blonda.
I bakgrunden ser vi en himmel och bergigt landskap bakom odlade marker.
Himmelen är molnig och blå-grå.
Den dova färgskalan i blått och brunt talar om för oss att bilden är målad på 15-1600 talet men den halva ramen och det leende barnet som tittar på oss får mig nästan att tro att detta är en bild som är målad i vår tid - men så är det inte Några nutida konstnärer har lärt sig konsten att måla lager på lager som man gjorde för flera hundra år sedan. Att personerna på bilden är blonda eller rågblonda talar om för oss att detta är personer från Norra delen av Europa. Stolen har ett armstöd som skulle ha kunnat vara gjort i Egypten. Kvinnan har en mörkblå klänning och det är en färg som Maria -Jesu mor brukar vara klädd i och eftersom hon håller ihop händerna som i bön och förstår vi att det är hon, barnet Jesus och änglar på bilden. Maria och Jesus har dessutom glorior runt sina huvuden. Änglarna bär upp eller överräcker barnet Jesus till den unga modern som ser rätt apatisk ut.
Synekdoke kanske kan man se stolens armstöd som en bild för säkerhet ( att sitta säkert) eller tillsammans med allas armar för trygghet -omfamning...
Mentonym eller så ser man allas armar som världenskärlek för det lilla osyldiga barnet....
Metafor det vidsträckta landskapet i bakgrunden kan ses som en metafor för "hela vida världen"
Stereotypt kan man tycka att änglarnas vingar är - vi förväntar oss att änglar ska ha vingar och för att konstnären ska få oss att förstå att det är det han tänkt sig så måste barnen ha vingar.
Parafras - åter igen kan man se detta som konstnärens egen tolkning av alla bilder som finns på Jesusbarnet med sin mor.
1:bilden

bildanalys...1 UPPGIFT 4 här ska du läsa Eva
Analys betyder enl. boken "Medieresor" sönderdelning eller uppdelning.
Här är 4 bilder som jag ska analysera - i dem ska jag undersöka följande komponenter:
Färg - linje- ljus-skugga
Perspektiv
Bildrum/bildplan/bilddjup
Denotation /konnotation
Parafras
Stereotyp
Metafor
Metonym
Synekdoke
(De tas kanske inte i ordning! Eller ens alla i samma bild
Förmodligen lägger jag även till kontext ,inre/yttre)
Material
Detta är ett fotografi som är kopierat från dator på vanligt kopieringspapper/eller ses direkt på skärmen.
Denotation - konnotation (Denotation är det vi ser utan att kommentera det - egentligen kanske bara kvinna och hjärta- i denna bild! Konnotationen beror på vem som ser bilden och vilken kultur och sammanhang denna kommer från.)
Blå bakgrund
På bilden syns en kvinna med långt vågigt hår. Hon har en krona - kanske är det en drottning modell- lite på sned på sitt huvud.
Streckat ljus runt hennes huvud indikerar att huvudet varit i rörelse då bilden tagits med lång slutartid?
I pannan finns det ett märke - kastmärke?
Hon bär en genomskinlig ärmlös blus med "hyskor och hakar" som stängnings funktion på blusen.
Hennes vänsterhand håller hon i en 80 graders vinkel med öppen hand
Högerhanden är dold
I den öppna handen sitter det fast ett hjärta som kan vara stickat med en törnekrans runt och med strålar som vilar på kvinnans fingrar och kanske sticker henne.
Ett smalt rött armband runt handleden
Under henne kan man ana något vitt - kanske är det vingar
Hon tittar rakt på betraktaren - hennes mun är halvöppen/halvsluten - hon har en förvånad min.
Det är hon som är i fokus och ljuset är på henne då man ser att kanterna är lite mörkare.
Bilden kannoterar till både kristendomen/katolisismen med Jesutörnekrona och glorian runt kvinnans huvud och till Hinduismen då hon bär ett "kastmärke" pannan som förövrigt bärs av dem som gjort sin morgonbön. Kronan kan vara ett tecken för Kristibrud . Kristibrud står i sin tur för församling eller Israel. Då vi vet att Kvinnan på bilden är världsartisten Madonna (som för övrigt studerat Kabbala -Judiskt filosofiskt system) får vi även en Judisk koppling till bilden. Hjärtat (är en metafor)står för något levande -organ, eller en känsla - kärlek. Strålarna som utgår från hjärtat kan betyda att kärleken ( från skaparen eller Jesus?) sträcker sig långt men de ser också ut att vara vassa. Så vassa att kvinnan inte vill sluta sin hand om hjärtat utan bara håller upp det försiktigt mellan sina fingrar.Då hennes blus är genomskinlig förs tankarna till ord som skyddslös - att kärleken är utan skydd, det går inte att skydda sig mot kärleken. Eller så kan man tänka att hon inte har någonting att dölja .
Man läser bilden på västerlänskt sätt från vänster till höger och slutar då i Madonnas hand.
Hon är ju en artist som skapar uppmärksamhet och har den avsikten. Jag vet inte i vilket syfte bilden är gjord men med tanke på henne som artist så är det nog i syfte att sälja nogot hon gjort och att kärleksbudskapet - kanske hennes till sina fans - är det betydelsefulla.
Synekdoke är en retorisk substitutform enligt kurslitteraturen "Effektiv visuell kommunikation" sid 163 - påvisar något genom att delen får stå för helheten. Här tycker jag att man kan läsa bilden av hjärtat som en bild för "livet".
Mentonym belyser närhet mellan två begrepp och då tycker ajg att man kan använda hjärtat igen men då som en bild av kärlek.
Metafor är en bildlig jämförelse och här ser jag på hennes tunna kläder som en bild för skyddslöshet/öppenhet och sårbarhet.
Stereotyp är något som man kan förvänta sig av något, någon eller några t ex kan man tänka sig att alla norrmän har lusekofta eller att konstnärer har basker...
I bilden av madonna kan man se glorian eller ljussträcken ovanför hennnes huvud som något stereotypt för "madonnor".
Parafras betyder egentolkning av ett befintligt verk. Här har jag letat efetr konstverk som skulle kunna vara förlagan för denna bild men inte lyckats hitta någon. Jag tänker mig i alla fall att detta är en parafras på de flesta "Madonna" bilder - bilder på Jesumor - som då även knyter Madonnas smeknamn/artistnamn tajtare med Jesu mor som lika skyddslös, älskande,uppoffrande....
målamålamåla
Till den här uppgiften som jag skall ha klar till Gävle 19/12 hör att jag i min tolkning av bilden ska göra ett tilägg med genus/etnisitet eller makt.
För att kunna göra detta har jag funderat över det befintliga innehållet i bilden- ja lite av en bildanalys -för att se vad jag ska lägga till för att förstärka budskapet i bilden.
På sätt och vis är det en bild som "bara" är dekorativ vid första anblicken. Jag tycker om det även om jag skulle vilja ha ett djup i bilden- jag ska se vad det är jag då kan göra för att skapa det .
Bilden är målad i början av 1900-talet med tydliga drag av jugenstilen med guldet och de dekorativa mönstren. Den här bilden är inte klar och man kan se ett rutnät och konstnärens anteckningar i bilden. Detta var till viss del avgörande då jag valde bilden - det kändes mer tillåtet att göra om bilden till min egen då den inte var klar. Sedan har fågeln på bilden en för mig personlig innebörd!! Jag har själv målat fåglar och iaktagande sådana- i bildterapi sammanhang och i anslutning till min att min pappa dog ( för 11 år sedan). Säger inte mer om detta här och nu då det känns för personligt.
Jag ser på bilden och undrar över vad andra ser. Ett träd kan ju även ses som en mänsklig gestalt/liv. De olika grenarnas turer och svängar. jag har nu lagt in några bilder av mig själv som barn - i stammen 2 st och brevid ett i lite mindre format. En del utav mönstren har jag bytt ut mot ögon jag klippt ut ur tidningar - för att ge bilden en samtidsprägel och för att öka innehållet. Att se och att ses - kvinnlighet i livet. Min bild är målad på golvpapp med akryl och inslag av bladguld och collage. Har i dagsläget planer på att byta ut konstnärens anteckningar till ord om mina tankar kring den nya bilden eller dikter...
Jag tror att det blir genusperspektiv och en aning makt i min bild.
